Νομοθεσία, Δεοντολογία και Ηθική της Επικοινωνίας (ΑΠ)
KAΓΙΟΓΛΟΥ ΦΩΤΕΙΝΗ
Σκοπός του μαθήματος είναι να εισάγει τους φοιτητές στις κανονιστικές αρχές και πλαίσια που διέπουν την επικοινωνία και τις επιμέρους λειτουργίες της. Εξετάζουμε δύο βασικές ενότητες. Στην πρώτη ενότητα παρουσιάζονται ζητήματα που αφορούν στη νομοθεσία που διέπει τη λειτουργία των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Στη δεύτερη ενότητα παρουσιάζονται οι αρχές και αξίες που πρέπει να τηρούνται σύμφωνα με την αρχή του κράτους δικαίου. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και φοιτήτριες θα πρέπει είναι σε θέση να: · Έχουν αποκτήσει περί δικαίου αίσθημα για τις επικοινωνιακές λειτουργίες. · Αναγνωρίζουν και ερμηνεύουν τυχόν παραβάσεις των ΜΜΕ (συντάγματος και λοιπών νόμων) που παρουσιάστηκαν παραπάνω. · Αναγνωρίζουν και να σέβονται τις συναλλακτικές υποχρεώσεις του τύπου με στόχο την ύπαρξη ενός κανονιστικού πλαισίου επικοινωνίας.
ΛιγότεραΣκοπός του μαθήματος είναι να εισάγει τους φοιτητές στις κανονιστικές αρχές και πλαίσια που διέπουν την επικοινωνία και τις επιμέρους λειτουργίες της. Εξετάζουμε δύο βασικές ενότητες. Στην πρώτη ενότητα παρουσιάζονται ζητήματα που αφορούν στη νομοθεσία που διέπει τη λειτουργία των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Στη δεύτερη ενότητα παρουσιάζονται οι αρχές και αξίες που πρέπει να τηρούνται σύμφωνα με την αρχή του κράτους δικαίου. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και φοιτήτριες θα πρέπει είναι σε θέση να: · Έχουν αποκτήσει περί δικαίου αίσθημα για τις επικοινωνιακές λειτουργίες. · Αναγνωρίζουν και ερμηνεύουν τυχόν παραβάσεις των ΜΜΕ (συντάγματος και λοιπών νόμων) που παρουσιάστηκαν παραπάνω. · Αναγνωρίζουν και να σέβονται τις συναλλακτικές υποχρεώσεις του τύπου με στόχο την ύπαρξη ενός κανονιστικού πλαισίου επικοινωνίας.
Σκοπός του μαθήματος είναι να εισάγει τους φοιτητές στις κανονιστικές αρχές και πλαίσια που διέπουν την επικοινωνία και τις επιμέρους λειτουργίες της. Εξετάζουμε δύο βασικές ενότητες. Στην πρώτη ενότητα παρουσιάζονται ζητήματα που αφορούν στη νομοθεσία που διέπει τη λειτουργία των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Στη δεύτερη ενότητα παρουσιάζονται οι αρχές και αξίες που πρέπει να τηρούνται σύμφωνα με την αρχή του κράτους δικαίου. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές και φοιτήτριες θα πρέπει είναι σε θέση να: · Έχουν αποκτήσει περί δικαίου αίσθημα για τις επικοινωνιακές λειτουργίες. · Αναγνωρίζουν και ερμηνεύουν τυχόν παραβάσεις των ΜΜΕ (συντάγματος και λοιπών νόμων) που παρουσιάστηκαν παραπάνω. · Αναγνωρίζουν και να σέβονται τις συναλλακτικές υποχρεώσεις του τύπου με στόχο την ύπαρξη ενός κανονιστικού πλαισίου επικοινωνίας.
Κατηγορία: Τμήμα Ψηφιακών Μέσων & Επικοινωνίας » Προπτυχιακό
Θεματικές Ενότητες
Νομοθεσία, Δεοντολογία και Ηθική της Επικοινωνίας
Ημερομηνία και ώρα διεξαγωγής του μαθήματος: Τετάρτη: 11-12.30
Email επικοινωνίας του διδάσκοντα: clairekagioglou7@gmail.com
Μέρα και ώρα συνεργασίας με διδάσκουσα: Τετάρτη: 12.30-13.15 μμ
Σχεδιάγραμμα διδασκαλίας
ΠΕΡΙΓΡΑΜΜΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- ΓΕΝΙΚΑ
ΣΧΟΛΗ |
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ |
||||
ΤΜΗΜΑ |
ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΜΕΣΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ |
||||
ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
ΠΡΟΠΤΥΧΙΑΚΟ |
||||
ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΨΜΕ 524 |
ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ |
5ο |
||
ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ |
ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ, ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑ, ΚΑΙ ΗΘΙΚΗ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ |
||||
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ |
ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ |
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ |
|||
Διαλέξεις |
1 |
|
|||
Ασκήσεις Πράξης |
1 |
|
|||
Συνολο |
2 |
4 |
|||
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
|
Υποχρεωτικό, Μάθημα Ειδικότητας |
||||
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ:
|
- |
||||
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ: |
Ελληνική |
||||
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS |
ΝΑΙ (στην Αγγλική) |
||||
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL) |
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μαθησιακά Αποτελέσματα |
||
|
||
Σκοπός του μαθήματος είναι να εισάγει τους φοιτητές στις κανονιστικές αρχές και πλαίσια που διέπουν την επικοινωνία και τις επιμέρους λειτουργίες της. Εξετάζουμε δύο βασικές ενότητες. Στην πρώτη ενότητα παρουσιάζονται ζητήματα που αφορούν στη νομοθεσία που διέπει τη λειτουργία των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Στη δεύτερη ενότητα παρουσιάζονται οι αρχές και αξίες που πρέπει να τηρούνται σύμφωνα με την αρχή του κράτους δικαίου. Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητές / τριες θα είναι σε θέση να:
|
||
Γενικές Ικανότητες |
||
|
||
|
|
|
•Ομαδική Εργασία
|
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Ενδεικτικές ενότητες:
-
1η εβδομάδα- Γνωριμία, Πώς γράφεται μια εργασία;
2η εβδομάδα - Εισαγωγή στο Δίκαιο των ΜΜΕ, Η Συνταγματική Διάσταση
- Οι συνταγματικές εγγυήσεις της Ραδιοτηλεόρασης, Η ελευθερία Εκφράσεως, Η ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας
- Επίσκεψη στην βιβλιοθήκη, χωρισμός σε ομάδες, αναζήτηση θέματος εργασίας
3η εβδομάδα -Νομοθετική Ρύθμιση του Τύπου: Το ισχύον περί τύπου δίκαιο, Η έννοια του τύπου, Το περιεχόμενο της ελευθερίας του τύπου, Τύπος και ευθύνη από διακινδύνευση.
- Συναλλακτικές Υποχρεώσεις του Τύπου: Υποχρεώσεις που απορρέουν από το καθήκον σεβασμού της προσωπικότητας και της ιδιωτικής σφαίρας, Υποχρεώσεις που απορρέουν από το καθήκον αλήθειας, Υποχρεώσεις που απορρέουν από το καθήκον σεβασμού απόψεων, Υποχρεώσεις που απορρέουν από το καθήκoν διαμορφώσεως της κοινής γνώμης
- Πρόταση από φοιτητές θεμάτων εργασιών. Αποδοχή. Έναρξη επεξεργασίας
4η εβδομάδα - Το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης (ΕΣΡ) – Πρακτικά θέματα
- Εισαγωγή
- Ανεξάρτητες διοικητικές Αρχές
- Το ΕΣΡ: Το ΕΡΣ ως ανεξάρτητη αρχή, νομική φύση, Οργάνωση του ΕΣΡ, Αρμοδιότητες,
- Δικαστική Προστασία: Αίτηση Ακύρωσης – Αναστολή εκτελέσεως, Ανακοπή ΚΕΔΕ
5η εβδομάδα - Ο ΝΟΜΟΣ ΥΠ' ΑΡΙΘΜ. 4487 (ΦΕΚ Α' 116/09/08/2017)
Ηλεκτρονικό σύστημα διάθεσης τηλεοπτικού διαφημιστικού χρόνου, τροποποίηση του ν. 3548/2007, σύσταση μητρώου περιφερειακού και τοπικού Τύπου, ειδική σήμανση γραμμωτού κώδικα στις έντυπες εκδόσεις, δημιουργία θεσμικού πλαισίου για την ενίσχυση της παραγωγής οπτικοακουστικών έργων στην Ελλάδα και άλλες διατάξεις. (Σημείωση: Δεν υπάρχει στο βιβλίο, διαβάζετε από διαφάνειες)6η εβδομάδα _ Η Κρατική Τηλεόραση και Ραδιόφωνο – ΕΡΤ Α.Ε.
- Νομικό καθεστώς Ιδιωτικής Τηλεόρασης και Ραδιοφώνου
- Εισαγωγή: Η απελευθέρωση της ραδιοτηλεόρασης στην Ελλάδα, Η πολιτική της ΕΕ για την τηλεόραση
- Η ιδιωτική τηλεόραση ελεύθερης λήψης: Εισαγωγή, Αναλογική Τηλεόραση Ελεύθερης Λήψης, Ευθύνη από παραβίαση της ραδιοτηλεοπτικής νομοθεσίας
- Το Ραδιόφωνο ελεύθερης λήψης: Εισαγωγή, Αναλογικό Ραδιόφωνο Ελεύθερης Λήψης, Ευθύνη από παραβίαση της ραδιοτηλεοπτικής νομοθεσίας
- Η Ψηφιακή Ραδιοτηλεόραση
- Συνδρομητική Ραδιοτηλεόραση
- Συναλλακτικές υποχρεώσεις των Ηλεκτρονικών ΜΜΕ
7η εβδομάδα - Δημοσιογραφική έρευνα: ερευνητική δημοσιογραφία: έννοια, κίνδυνοι της ερευνητικής δημοσιογραφίας
- Συνταγματικές διατάξεις και δικαιώματα που άπτονται της ελευθερίας της έκφρασης και του δικαιώματος της πληροφόρησης
- Η συνταγματική κατοχύρωση και όρια της δημοσιογραφικής έρευνας: Η συνταγματική εγγύηση της ελευθερίας των ΜΜΕ και της δημοσιογραφικής έρευνας, Η δεσμευτικότητα της αρχής της ελευθερίας δημοσιογραφικής έρευνας, Περιορισμοί της ελευθερίας πληροφόρησης και κριτήρια αξιολογικής σταθμίσεως, Η αρχή του άρθρου 14 παρ. 2 του Συντάγματος δημιουργεί αξίωση;, Άσκηση του δικαιώματος πληροφόρησης
- Το δικαίωμα της προσωπικότητας ως όριο της ελευθερίας αναζητήσεως πληροφοριών: Στάθμιση συμφερόντων, έκταση της αξιώσεως προστασίας της προσωπικότητας, Η συναίνεση, Κατηγορίες προστατευτέων αγαθών
- Προστασία από ηλεκτρονική πληροφόρηση: Η δυνατότητα ενός νέου νομικού θεμελίου της προστασίας από ηλεκτρονική πληροφόρηση, Ηλεκτρονική πληροφόρηση και μη γνήσια διοίκηση αλλοτρίων
- Χρήση Πληροφοριών που αποκτήθηκαν παράνομα
-Παροχή Πληροφοριών στα ΜΜΕ: Η προσωπικότητα ως όριο της πληροφοριοδοτήσεως, Έννομη σχέση μεταξύ ΜΜΕ και πληροφοριοδοτών
-Άμυνα κατά παράνομης δημοσιογραφικής έρευνας
8η εβδομάδα: Το δικαίωμα της προσωπικότητας ως περιορισμός της ελευθερίας των ΜΜΕ
9η εβδομάδα: Το δικαίωμα της οικονομικής εκμετάλλευσης στοιχείων της προσωπικότητας, Διαφήμιση, Ζητήματα δικαίου πνευματικής ιδιοκτησίας, το ραδιοτηλεοπτικό πρόγραμμα, ο παραγωγός οπτικοακουστικών μέσων, επιχειρήσεις ραδιοτηλεοπτικής αγοράς
10η εβδομάδα: Κινηματογράφος, Ζητήματα Διαδικτύου, Εργασιακές σχέσεις των δημοσιογράφων.
11η εβδομάδα: Επανάληψη, παρουσίαση εργασιών φοιτητών
12η και 13η Εβδομάδα: παρουσίαση εργασιών φοιτητών
- ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ. |
Στην τάξη |
||||||||||||||
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ |
Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class |
||||||||||||||
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
|
|
||||||||||||||
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
|
Α. 50% συμμετοχή φοιτητή σε εργασίες εβδομαδιαίες Β. 50% απαλλακτική τελική εργασία αντί τελικής εξέτασης. |
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :
- Καρακώστας, Γ. (2012), Το Δίκαιο των ΜΜΕ, Νομική Βιβλιοθήκη.
- Δεληγιάννη, Ε. (2012), Δίκαιο και Επικοινωνία στα Ιστολόγια και στα Νέα Μέσα. Νομικά Ζητήματα, Ηθική Δεοντολογία της δημοσιογραφίας, Νομική Βιβλιοθήκη
- Γιαννά, Κ. (2013), Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας – Δίκαιο της Πληροφόρησης (2η Έκδοση), Εκδόσεις Σάκκουλα Α.Ε., Θεσσαλονίκη.
- Βελέντζας Ι. (2013) Τεχνολογία-Καινοτομία & Δίκαιο,
- Γιάννα, Κ. (2007), Η Ελευθερία των Οπτικοακουστικών Μέσων, Εκδόσεις Σάκκουλα ΕΕ, Θεσσαλονίκη.
- Καρακώστα, Ι. και Τσέβας, Α. (2000), Η Νομοθεσία των ΜΜΕ, Εκδόσεις Σάκκουλα. Αθήνα.
- Σταυρίδου, Σ. (2010), Έλεγχος Συγκεντρώσεων στα Μέσα Ενημέρωσης. Από το Δημόσιο Δίκαιο στο Δίκαιο της Αγοράς, Δίκαιο και Οικονομία – Παναγιώτης Ν. Σάκκουλας Ανώνυμη Εκδοτική & Εμπορική Εταιρεία, Αθήνα.
- Τσέβας, Α. (2010), Προσωπικά Δεδομένα και Μέσα Ενημέρωσης, Αντώνιος Σάκκουλας, Αθήνα.
- Gripsrud, J. and Moe, H. (2010), The Digital Publicsphere: Challenges for Media Policy, Nordicom, Goteborg.
- Castendyk, O., Dommering, E. J., & Scheuer, A. (2008), European Media Law, Kluwer Law International.
-Συναφή επιστημονικά περιοδικά:
- Drumwright, M. E., & Murphy, P. E. (2009), The Current State of Advertising Ethics: Industry And Academic Perspectives, Journal of Advertising, Vol. 38, No. 1, pp. 83-108.
- Tibor, M (2012), A Brief on the Ethics of Advertising, Advances in Management, Vol. 5, No. 10, pp. 30-33.
- Huang, Y. H. (2001), Should a Public Relations Code of Ethics Be Enforced?, Journal of Business Ethics, Vol. 31, No. 3, pp. 259-270.
- Fitzpatrick, K. R. (2002), Evolving Standards in Public Relations: A Historical Examination Of PRSA's Codes of Ethics, Journal of Mass Media Ethics, Vol. 17, No. 2, pp. 89-110.
- Whitehouse, G. (2010), Newsgathering and Privacy: Expanding Ethics Codes to Reflect Change in the Digital Media Age, Journal of Mass Media Ethics, Vol.25, No. 4, pp. 310-327.
- Kuhn, M. (2007), Interactivity and Prioritizing the Human: A Code of Blogging Ethics, Journal of Mass Media Ethics, Vol. 22, No. 1, pp. 18-36.
- Hafez, K. (2002), Journalism Ethics Revisited: A Comparison of Ethics Codes in Europe, North Africa, the Middle East, and Muslim Asia, Political Communication, Vol. 19, No. 2, pp. 225-250.
- Laitila, T. (1995), Journalistic Codes of Ethics in Europe, European Journal of Communication, Vol. 10, No. 4, pp. 527-544.
- O'Boyle, E. J., & Dawson Jr, L. E. (1992), The American Marketing Association Code of Ethics: Instructions for Marketers, Journal of Business Ethics, Vol. 11, No. 12, pp. 921-932.
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- Παρασκευή, 24 Σεπτεμβρίου 2021
- Τετάρτη, 01 Σεπτεμβρίου 2021
- Κυριακή, 27 Δεκεμβρίου 2020
- Τρίτη, 20 Οκτωβρίου 2020
- Κυριακή, 11 Οκτωβρίου 2020